Kia Sorento till 2010
Än så länge är informationen knapphänt men redan nu kan vi avslöja
det kommande motorprogrammet:
2,4 175
3,8 V6 270
2,2 CRDi R Eco 200
Framtida:
LPG
Bilen debuterar på Seol Motor Show i April.
Bilen får till synes helt ny design och en tredje stolsrad är att förvänta.
Kvaliteten kommer att förhöjas nämnvärt jämfört med nuvarande, Kia är onekligen ett
bilmärke i sina bästa år!
Spionfoto på bilen ute i solskenet, den ser inte direkt glad ut över
bilpaparazzisarna.
Källa bild 1: okänd
Källa bild 2: www.kiaworld.net
det kommande motorprogrammet:
2,4 175
3,8 V6 270
2,2 CRDi R Eco 200
Framtida:
LPG
Bilen debuterar på Seol Motor Show i April.
Bilen får till synes helt ny design och en tredje stolsrad är att förvänta.
Kvaliteten kommer att förhöjas nämnvärt jämfört med nuvarande, Kia är onekligen ett
bilmärke i sina bästa år!
Spionfoto på bilen ute i solskenet, den ser inte direkt glad ut över
bilpaparazzisarna.
Källa bild 1: okänd
Källa bild 2: www.kiaworld.net
Golf Cab återuppstår
Ända fram till fjärde generationens Golf (1992-2003) döptes cabrioleterna
baserade på Golf till just Golf Cab. Men i och med generation fem som
på mer en ett sätt skilde sig från tidigare. Här tillkom Golf Plus,
ingen kombi kom förrens 2007, den tillverkades bara i fem år och
till sammanhanget tillhörande att cabben istället hette Eos. Nu kommer
klassiska namnet Golf Cab tillbaka, redan 2010, alltså nästa år kan man
springa till VW-handlaren och köpa sig en.
Nya Golf Cab ser precis ut som en Takkapad 3-dörrarsgolf
(klicka för att förstora)
Golf Cab VI med mössa på....
.... och av
Källa bild 1: www.automotorsport.se
Källa bild 2 och 3: germancarscene.com
baserade på Golf till just Golf Cab. Men i och med generation fem som
på mer en ett sätt skilde sig från tidigare. Här tillkom Golf Plus,
ingen kombi kom förrens 2007, den tillverkades bara i fem år och
till sammanhanget tillhörande att cabben istället hette Eos. Nu kommer
klassiska namnet Golf Cab tillbaka, redan 2010, alltså nästa år kan man
springa till VW-handlaren och köpa sig en.
Nya Golf Cab ser precis ut som en Takkapad 3-dörrarsgolf
(klicka för att förstora)
Golf Cab VI med mössa på....
.... och av
Källa bild 1: www.automotorsport.se
Källa bild 2 och 3: germancarscene.com
Aston Martin,Lamborghini och Koenigsegg?
Högsta mode bland sportbilstillverkare är att ha en 4-dörrars sedan
på programmet eller iallafall en på gång. Egentligen har ingen något på
sitt program men väl på gång. Porsche har Panamera, Aston Martin filar
på Rapide, Lamborghini utvecklar Estoque och sedan Koenigsegg.
Sveriges stolthet. Har innehavt rekordet för snabbaste serietillverkade
bil två gånger. Men har dom nåt projekt på gång, då? Jajamensan!
Inte kan dom väl stå utanför den marknaden? Så här kommer de med ett
projekt dom med! Namnet är Quant, kanskae inte så likt Koenigseggs
tidigare men väl nyskapande. Bilder verkar vara svåra att få tag på men här
får ni en:
Rivalerna: Aston Martin Rapide
2. Porsche Panamera
3. Lamborghini Estoque
Källa Bild 1: www.evomag.fr
Källa bild 2: www.sybarites.org
Källa bild 3: www.sybarites.org
Källa bild 4: www.tuningnews.net
på programmet eller iallafall en på gång. Egentligen har ingen något på
sitt program men väl på gång. Porsche har Panamera, Aston Martin filar
på Rapide, Lamborghini utvecklar Estoque och sedan Koenigsegg.
Sveriges stolthet. Har innehavt rekordet för snabbaste serietillverkade
bil två gånger. Men har dom nåt projekt på gång, då? Jajamensan!
Inte kan dom väl stå utanför den marknaden? Så här kommer de med ett
projekt dom med! Namnet är Quant, kanskae inte så likt Koenigseggs
tidigare men väl nyskapande. Bilder verkar vara svåra att få tag på men här
får ni en:
Rivalerna: Aston Martin Rapide
2. Porsche Panamera
3. Lamborghini Estoque
Källa Bild 1: www.evomag.fr
Källa bild 2: www.sybarites.org
Källa bild 3: www.sybarites.org
Källa bild 4: www.tuningnews.net
Renault Avantime MPV-lyxcoupé eller?
Vilken bil är världens konstigaste bil som seriepoducerats? Vad sägs om
Renault Avantime? Det skulle nog inte många neka till. Bilen var nämligen något så
konstigt som en MPV med 3 dörrar. Bilen såg futurisk ut, men baserades
på gamla Espace (generation IV)
som tillverkades i Mtrafabriken, där även Avantime kom att tillverkas. Bilen saknade
rutramar i sidorutorna varför bilen försenades med ca 1 år eftersom konstruktionen
var avancerad. Bilen var mer eller mindre bara ett infall, så bilen tillverkades bara i
blygsamma 8545 exemplar pga. låg efterfrågan. Bilen marknadsfördes aldrig i
Sverige då man satsade på Espace istället. Modellen var den sista som tillverkades i
Matra- fabriken varpå den lades ned efter att Avantime lades ned 2003.
Bilen fanns med två motorer. Dels en 2,2-liters dCi-motor och dels en V6:a på 3 liter.
Den var lyxigt utrustad med öppningsbart glastak och elhissar som fällde hela sidorutan.
Instrumenten var centrerade och där återfanns bland annat GPS och färddator.
Interiören i Avantime
Instrumenten var centrerade och digital, en udda lösning än idag.
GPS:en satt i mitten och stereoanläggningen döljdes bakom
en snygg lucka. Lång växelspak och IDrive.
Källa bild 1: medias.forum-auto.com
Källa bild 2: www.automobile-sportive.com
Källa bild 3: carpictures.duble.com
Källa bild 4: www.lacentrale.fr
Renault Avantime? Det skulle nog inte många neka till. Bilen var nämligen något så
konstigt som en MPV med 3 dörrar. Bilen såg futurisk ut, men baserades
på gamla Espace (generation IV)
som tillverkades i Mtrafabriken, där även Avantime kom att tillverkas. Bilen saknade
rutramar i sidorutorna varför bilen försenades med ca 1 år eftersom konstruktionen
var avancerad. Bilen var mer eller mindre bara ett infall, så bilen tillverkades bara i
blygsamma 8545 exemplar pga. låg efterfrågan. Bilen marknadsfördes aldrig i
Sverige då man satsade på Espace istället. Modellen var den sista som tillverkades i
Matra- fabriken varpå den lades ned efter att Avantime lades ned 2003.
Bilen fanns med två motorer. Dels en 2,2-liters dCi-motor och dels en V6:a på 3 liter.
Den var lyxigt utrustad med öppningsbart glastak och elhissar som fällde hela sidorutan.
Instrumenten var centrerade och där återfanns bland annat GPS och färddator.
Interiören i Avantime
Instrumenten var centrerade och digital, en udda lösning än idag.
GPS:en satt i mitten och stereoanläggningen döljdes bakom
en snygg lucka. Lång växelspak och IDrive.
Källa bild 1: medias.forum-auto.com
Källa bild 2: www.automobile-sportive.com
Källa bild 3: carpictures.duble.com
Källa bild 4: www.lacentrale.fr
Renault Laguna Coupé snart i hallarna
Nya modeller från Renault duggar tätt, för bara dryga halvåret sen kom
Renault med fyra (!) nya bilar. Grand Modus, Kangoo, Clio Sport Tourer
och Twingo. Nu är det dags igen och om nägra få veckor, ja kanske
redan nästa helg anländer det första lasset med Laguna-coupeér.
Dock kan man redan nu tillhandaha information om den på
Renaults hemsida, www.renault.se/sv/personbilar/Laguna-coupe.aspx
och den kan förbeställas på din Renault-handlare.
Fyra motorer finns att välja mellan, ingångsalternativet är en 2.0-litersdiesel
på 150hk följt av ytterligare en 2-liters diesel på 178hk. Enda bensinaren
är en 2.0 turbomotor på 204 hk och programmet toppas av en diesel-V6:a
på 3.0 liter. PS: Om du vill se en rolig reklamfilm med Renault, logga in
på www.renault.se/sv/Sakerhet--Miljo/Att-bygga-bilar-ar-ingen-lek.aspx.
Källa bild 1:
http://www.bilsport.se/bildarkiv/94/49080fb11ece7.jpg
Källa bild 2:
http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/Renault/Laguna/Coupe/
2009_Renault_Laguna_Coupe_main.jpg
Källa bild 3:
http://www.gt.se/polopoly_fs/1.1366505!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
Källa bild 4:
http://image.automotive.com/f/auto_shows/coverage/geneva/9531519/112_2008_
geneva_motor_show_32s+renault_laguna_GT_liftback+interior.jpg
Renault med fyra (!) nya bilar. Grand Modus, Kangoo, Clio Sport Tourer
och Twingo. Nu är det dags igen och om nägra få veckor, ja kanske
redan nästa helg anländer det första lasset med Laguna-coupeér.
Dock kan man redan nu tillhandaha information om den på
Renaults hemsida, www.renault.se/sv/personbilar/Laguna-coupe.aspx
och den kan förbeställas på din Renault-handlare.
Fyra motorer finns att välja mellan, ingångsalternativet är en 2.0-litersdiesel
på 150hk följt av ytterligare en 2-liters diesel på 178hk. Enda bensinaren
är en 2.0 turbomotor på 204 hk och programmet toppas av en diesel-V6:a
på 3.0 liter. PS: Om du vill se en rolig reklamfilm med Renault, logga in
på www.renault.se/sv/Sakerhet--Miljo/Att-bygga-bilar-ar-ingen-lek.aspx.
Källa bild 1:
http://www.bilsport.se/bildarkiv/94/49080fb11ece7.jpg
Källa bild 2:
http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/Renault/Laguna/Coupe/
2009_Renault_Laguna_Coupe_main.jpg
Källa bild 3:
http://www.gt.se/polopoly_fs/1.1366505!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
Källa bild 4:
http://image.automotive.com/f/auto_shows/coverage/geneva/9531519/112_2008_
geneva_motor_show_32s+renault_laguna_GT_liftback+interior.jpg
Mazda MX-5 Miata fyller 20 år
För 20 år sedan, närmare bestämt 1989, det var då det började. Just detta
år, på Chicago Auto Show visades Mazda MX-5 Miata.
En bil som senare skulle bli världens mest uppskattade folksportis någonsin.
Sagt och gjort, bilen ettablerade sig i världen under 90-talet och blev
väldigt uppskattad av både folket och motortidningar, särskilt Teknikens Värld.
Bilen kom i ny skepnad 1998 och genomförde 2002 ett krocktest hos Euro NCAP.
Bilen renderade 4 stjärnor i vuxenskyddet. 2005 var det dags igen
och 2008 faceliftades bilen. I år, 2009, fyller bilen 20 år och uppnådde med 2008:s
försäljning 871 201 bilar.
Mazda MX-5 1990-98
Mazda MX-5 II 1999
Mazda MX-5 III 2005-2007
Faceliftad MX-5 2009
Krocktestet 2002 bedömdes godkännt
Källor: www.teknikensvarld.se
Källa bild 1:
http://images.drive.com.au/drive_images/Editorial/2008/01/17/Mazda_m_m.jpg
Källa bild 2:
http://www.channel4.com/4car/media/100-greatest/03-large/69-mazda-mx-5.jpg
Källa bild 3:
http://www.carpages.co.uk/mazda/mazda_images/mazda_mx5_30_07_05.jpg
Källa bild 4:
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2008/10/2009_mazda_mx_5_front_
Källa bild 5:
http://www.euroncap.com/cache/file/d661245f-0c3a-45d2-a8aa-
år, på Chicago Auto Show visades Mazda MX-5 Miata.
En bil som senare skulle bli världens mest uppskattade folksportis någonsin.
Sagt och gjort, bilen ettablerade sig i världen under 90-talet och blev
väldigt uppskattad av både folket och motortidningar, särskilt Teknikens Värld.
Bilen kom i ny skepnad 1998 och genomförde 2002 ett krocktest hos Euro NCAP.
Bilen renderade 4 stjärnor i vuxenskyddet. 2005 var det dags igen
och 2008 faceliftades bilen. I år, 2009, fyller bilen 20 år och uppnådde med 2008:s
försäljning 871 201 bilar.
Mazda MX-5 1990-98
Mazda MX-5 II 1999
Mazda MX-5 III 2005-2007
Faceliftad MX-5 2009
Krocktestet 2002 bedömdes godkännt
Källor: www.teknikensvarld.se
Källa bild 1:
http://images.drive.com.au/drive_images/Editorial/2008/01/17/Mazda_m_m.jpg
Källa bild 2:
http://www.channel4.com/4car/media/100-greatest/03-large/69-mazda-mx-5.jpg
Källa bild 3:
http://www.carpages.co.uk/mazda/mazda_images/mazda_mx5_30_07_05.jpg
Källa bild 4:
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2008/10/2009_mazda_mx_5_front_
Källa bild 5:
http://www.euroncap.com/cache/file/d661245f-0c3a-45d2-a8aa-
Premiär: Toyota Avensis!
Helgen 17-18 Januari hade nya Avensis premiär och bilhallen
var välbesökt. Den nya bilen har en stark och egen design,
de överdrivet blängande feamlysena fortsätter med slank design och
slutar med rektangulära baklysen. Bilen är bekväm inuti
och har hög kvalitetskänsla med gott om fack.
Det var nästan slagsmål om bilen, svårt att ta en bild
Fronten är övertydlig, nästan amerikansk i framtoningen
Sidoblinkersen sitter som modet föreskriver i bakspegelhuset
Blängande, nästan hotfulla ljus fram......
... medan baken är betydligt mer sansad.
Spansk-tysk återvinningsprojekt
De som följer med i bilvärlden har inte undgått att
Seat Exeo har presenterats. Sedanen visades på Parisersalongen
och kombin, Estate Tour eller vad den nu kan komma att heta
får premiär i Geneve. Bilen baseras på gamla (!) Audi A4,
vilket kan kännas lite ofräscht, men bilen får sex motorer,
tre bensin och tre dieslar. Alla tre dieslarna får Commonrail-
insprutning och partikelfilter, så tekniken blir modern medan
designen kan kännas lite mossig och out-of-date.
Men är det lågkonjuktur så är det.
Sedanen
Kombin, Estate Tour (klicka för att förstora)
Kombin är aningen slank (klicka för att förstora)
Källa bild 1:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/seat_exeo_sedan_fram_330.jpg
Källa bild 2:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/SEAT-Exeo-Station_fram_330.jpg
Källa bild 3:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/SEAT-Exeo-Station_bak_330.jpg
Seat Exeo har presenterats. Sedanen visades på Parisersalongen
och kombin, Estate Tour eller vad den nu kan komma att heta
får premiär i Geneve. Bilen baseras på gamla (!) Audi A4,
vilket kan kännas lite ofräscht, men bilen får sex motorer,
tre bensin och tre dieslar. Alla tre dieslarna får Commonrail-
insprutning och partikelfilter, så tekniken blir modern medan
designen kan kännas lite mossig och out-of-date.
Men är det lågkonjuktur så är det.
Sedanen
Kombin, Estate Tour (klicka för att förstora)
Kombin är aningen slank (klicka för att förstora)
Källa bild 1:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/seat_exeo_sedan_fram_330.jpg
Källa bild 2:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/SEAT-Exeo-Station_fram_330.jpg
Källa bild 3:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2008/10/21/SEAT-Exeo-Station_bak_330.jpg
Franskt flaggskepp på väg att bytas ut
Peugeots stora sedan (flaggskepp) 607 på väg att bytas ut.
Bilen presenterades 2000 och dök upp i svenska hallar 2001.
Anledeningarna till att bilen byts ut nu till hösten är dels för ålder,
dels för utgången design och dels för att säkerheten inte är up-to-date.
Inte ens vid premiären ansågs krocksäkerheten (Euro NCAP)
vara helt godkännt då Renault hade visat upp ett femstjärnigt betyg
(607 fick fyra).
Nya 608 följer 308:s designera.
Bilen väntas till hösten och når förmodligen Sverige under senhösten.
Källa bild: http://members.chello.nl/~h.vandun/fotos/Nieuws/608-1.jpg
Bilen presenterades 2000 och dök upp i svenska hallar 2001.
Anledeningarna till att bilen byts ut nu till hösten är dels för ålder,
dels för utgången design och dels för att säkerheten inte är up-to-date.
Inte ens vid premiären ansågs krocksäkerheten (Euro NCAP)
vara helt godkännt då Renault hade visat upp ett femstjärnigt betyg
(607 fick fyra).
Nya 608 följer 308:s designera.
Bilen väntas till hösten och når förmodligen Sverige under senhösten.
Källa bild: http://members.chello.nl/~h.vandun/fotos/Nieuws/608-1.jpg
Citroen C3 Picasso under uppgång
Citroen firar 90 år i år och det första de presenterar i år är kompakt-MPV:n C3 Picasso.
Bilen ska bygga på nya C3 som också får premiär i år.
Bilen är typisk fransk med mittplacerad digital instrumentering och
sin snygga design.
Om du vill se mer, gå in på http://www.teknikensvarld.se/
Källa bild: http://images.forum-auto.com/mesimages/336575/citroen.jpg