Spionbilder på nästa Scenic

Det har inte inte talats så mycket om nya Scenic, nästan inget alls.
Bilen, som enligt den här källan kommer redan 2009 ska
precis som tidigare erbjudas med 5- och 7 sittplatser och
olika karosser, även om dessa i tredje generation kommer skilja
sig åt estetikmässigt mer än tidigare.
Ingen fakta är representerat, men räkna med att bilen (bilarna)
kommer växa.
Inte heller några motorer finns representerade,
men gissningar är att inroparmodellen är 1,6 16V precis
som tidigare.
Källa bilder: Aussiefrogs.com
                                                            Källa bilder (tillagda): Auto-renault.com



Renault Scenic III. Фото Рено Сценик 3 без камуфляжа. фото Renault Scenic 3.
    

Kusinspecial

Kusinskara 1: C1 107 Aygo, Inblandade märken : Citroen, Pegeot och Toyota
Koncerner: PSA och Toyota Motors.
 '
Citroen C1                             Peugeot 107                  Toyota Aygo

Kusinskara 2: C8, Ulysse och 807. Inblandade märken: Citroen, Fiat och
Peugeot. Koncerner: PSA och Fiat.

Citroen C8                      Fiat Ulysse                        Lancia Phedra              Peugeot 807

Kusinskara 3: Nemo, Fiorino och Bipper. Inblandade märken: Citroen,
Fiat och Pegeot. Koncerner: PSA och Fiat.


Citroen Nemo                 Fiat Fiorino                      Pegoet Bipper

Lufthansa fast på franska

Luftbilar har pressen skrivit om i över tio år, och mest omtalad har Guy Negres
ide MDI varit. Teknikens värld var först med att provköra bilen (Air Car) 2002 och
sedan dess har några nya modeller tittat fram. Nu kommer företaget med
sin nya skapelse kallad Airpod. Airpod är en tresittsig småbil som endast
mäter 206cm mellan fram- och bakvagn. Bilen har två dörrar, en fram och en bak och
baksätespassagerarna sitter baklänges och åker.

Bilen har en räckvidd på blygsamma 22 mil, om man nu ska kalla den en bil.
Bilen släpper ut 0 gram Co2 och väntas komma ut på marknaden redan 2009 i
Europa och Indien medan USA får vänta ett år.
Bilen ska kosta ca 60 000kr.
Den laddas i en speciell luftpump på 2 minuter på stationer eller
hemma i en elkompressor hemma, men då blir laddningstiden längre,
ca 4 timmar.


Såhär fungerar gasbilar

Gasbilar kräver ingen avancerad körning, det är bara att trycka på en knapp för
ett renare miljösamvete. Dock är motor - och tanksystemet avancerat,
men bilden nedan ger en skaplig inblick i hur en gasbil fungerar
( Volvo V70 2.4 Bifuel 140).

Volvo med ny biogasbil

Egentligen är biogasbil fel ordval, multibränsle är bättre då
2.5 F.T är efterkonverterad med gastankar som ger en räckvidd
på ca 30 mil. Ingreppet är klumpigt, lastgolvet höjs med hela 12 cm.
Vidare är etanolmotorn törstig, runt én liter milen blandad körning
känns knappast miljömässigt, hela bilen får en att tänka på
Volvos historia som biogastillverkare. Det var allt bättre för.
Bilen räknas att kunna levereras till de första multifuelbilarna
till våren. Något pris är inte fastställt, men landar nog rätt högt,
ca 350 000 är en gissning.
Klicka för att förstora bilden!
Klicka för att förstora bilden!

Volvos historia som gasbilstillverkare
Volvo V70 I Bi-fuel


Volvo S70 Bi-fuel


Volvo S60 Bi-fuel


Volvo S80 Bi-fuel


Volvo V70 II Bi-fuel


Rapport: Euro NCAP

I dagens samhälle är säkerhet den viktigaste faktorn
när det gäller olika val, inte minst bilar. Euro Ncap är en fristående
organisation som 1996 började krocktesta bilar.
Betyget sträcker sig från en till fem stjärnor.
Här kommer de bästa resultaten från de olika klasserna:
Pick-Up
Car image
Mitsubishi L200
Front: 9   Sida: 16   Bältespåminnare: 2=27 # # # #

Småbil
Car image

Peugeot 1007
Front: 15   Sida: 16   Stolpe: 2  Bältespåminnare: 3 # # # # #

Golfklass
Car image

Nissan Qashqai
Front: 16   Sida: 16   Stolpe: 2   Bältespåminnare: 3  # # # # #

Mellanklass
Car image
Renault Laguna

Stora Klassen
Car image
Lexus GS
Front: 15   Sida: 16   Stolpe: 2   Bältespåminnare: 2 # # # # #

Mini-MPV
Car image
Citroen C4 Picasso
Front: 15   Sida: 16   Stolpe: 2  Bältespåminnare: 2 # # # # #

MPV
Car image
Ford S-max
Front: 16   Sida: 16   Stolpe: 2   Bältespåminnare: 2 # # # # # 

Mer information snarast!


Blir det någon Tata Nano? uppdaterad text

Ja, det blir en Tata Nano. Den ska börga säljas 28 December av den anledningen
att Ratan Tata, ägaren av Tata Motors fyller 71 år detta datum.
Precis som i grundiden ska bilen kosta 100 000 rupier, vilket motsvarar
ca 17 000 kronor.
Okänt om bilen anländer till Sverige.

En krönika:Fint men dumt

Det finns praktiska bilar och det finns snygga bilar.
Men det är inte ofta dessa två egenskaper förenas. Säkerheten har också
fått stå åt sidan för smäckra linjer.
Men ibland har det lyckats riktigt bra att
sammanföra kosmetik med säkerhet och praktiska funktioner.
Här visas några skräckexempel och lyckade projekt.

Chevrolet/Daewoo Kalos var förvisso snygg men
dåligt krockbetyg och mager säkerhetsutrustnig
borgade för misslyckande.

Renault Laguna Touring var både snygg och säker,
men skralt om bagageutrymme var en klar miss.

Fiat Idea var designad i sann italiensk prägel,
men det räckte inte långt när utrustnigsnivån
i basutförande var mager och priset högt.

Renault Clio III är en snygging, men dålig
styrning, buller och vindljud i kupen väcker
inget habegär. En annan miss är att efter
snart tre år finns fortfarande inget diesel-
alternativ (dCi) att tillgå till Clio.

Test av Peugeot 107 1,0 5D

Peugeots lilla småbil 107 byggs i samarbete med Citroen och Toyota då motsvarigheterna
heter C1 och Aygo.
Bilarna kom 2006 och blev rätt populära.
107 är en attraktiv och rymlig småbil som trots sina knappa
343 cm är oväntat rymlig. 
Även en 180 cm lång person sitter hyfsat i baksätet.

I körningen är bilen pigg och alert och svarar snabbt på rattens rörelser.
I stadskörning är motorljudet väl högt, men ute på landsväg
sänks både motor- och vägljudet.
Den stora hastighetsmätaren är lättavläst liksom varvmätaren (tillval).
reglagen för värme,ac och stereo känns dock lite billiga,
men hur mycket ska man förvänta sig för blott 109 000kr?
 

Poängligan
Komfort:7
Utrymme:7
Design:8
Kvalitet:3
Pris:8
Bagage:7
Säkerhet:8
Miljö:10
Förvaring:4
Åkkomfort:6
     68/100


Test Renault Laguna 1.6 Expression

Med nya Laguna ville Renault minska klagomålen och öka servicekvaliteten jämfört med Laguna II,
men det hela känns inte speciellt välgjutet.
Brister i komforten med hårda säten och dumma vinklar i baksätet drar
ner betyget.

Interiören känns dock lyxig och välrustad, det är gott om små knappar och
vred att greja med.
Lite mycket elfunktioner känns dock jobbigt och vad gör man om nån liten grej
går sönder.
In på service, såklart, men med riktigt mycket elteknik riskerar det
att bli ganska många besök på verksta'n.

Få men djupa fack är ett plus liksom stort bagageutrymme
och att bakluckan öppnar högt pga. halvkombikaross.
Enda problemet med det är att översvämmningsrisken ökar
när det regnar och man ska öppna luckan.
Priset är jättelågt,bara 183 900 i listpris men i dessa kristider
låg priset nere på 165 900 kr.


Poänglistan
Komfort:5
Utrymmen:5
Kvalitet:5
Pris:9
Design:8
Säkerhet:9
Bagage:8
Miljö:5
Förvaring:7
Åkkomfort:? (5)

   66/100p.

RSS 2.0